V Sloveniji je zadnja leta mogoče zaznati vse večje povpraševanje po neposrednem nakupovanju živil od pridelovalcev oziroma kmetov. Slovenski potrošnik že od nekdaj ceni »domače«; sodobne prodajne poti, kot so spletne trgovine in aplikacije, pa so nakup neposredno od pridelovalcev močno olajšale. Tako ni treba več čakati na soboto in priložnost za dopoldanski obisk lokalne tržnice, temveč lahko izdelke slovenskih kmetov preprosto naročimo na dom.
Ena od rešitev, ki to omogoča, je aplikacija Optifarm Smart, ki so jo razvili v istoimenskem slovenskem podjetju. Pogovarjali smo se z direktorjem Gabrom Terseglavom, ki je med drugim razkril, da so slovenski kmetje takšnih aplikacij veseli, saj jim od neposredne prodaje končnim kupcem ostane več, kot če svoje izdelke prodajajo trgovcem. O tem in o drugih izzivih prodaje domačih prehrambnih izdelkov preberite v intervjuju.
Zdravo.si: Se nam lahko za začetek na kratko predstavite. Kdo ste, od kod prihajate, kaj delate?
Sem direktor podjetja Optifarm, ki je že vrsto let specializirano za digitalizacijo kratkih prehrambnih verig. Najprej smo razvili modul za povezovanje javnih zavodov z lokalnimi proizvajalci, kasneje pa smo videli, da je bistveno bolj tržno zanimivo povezovanje lokalnih ponudnikov s končnimi kupci, zato smo se z rešitvijo osredotočili na maloprodajni trg.
Zdravo.si: Razvili ste torej platformo oziroma aplikacijo Optifarm Smart, ki lokalne ponudnike živil povezuje s kupci. Ali lahko poveste več o njej? Kako ste prišli do zamisli zanjo in najpomembneje, kako deluje?
Do digitalne platforme lahko uporabniki dostopajo preko mobilne aplikacije, ki je brezplačno na voljo v trgovinah App Store in Google Play. Z njeno pomočjo pa lahko na enostaven način pregledajo ponudbo lokalnih izdelkov, posamezne izdelke dodajo v košarico, jih plačajo in naročeno dobijo dostavljeno na dom.
V okviru širše digitalizacije pametne družbe pa vidimo našo vlogo v prihodnosti na področju vertikalne domene lokalne samooskrbe v povezavi z drugimi področji, kot je turizem. Z gradnjo tovrstnih verig bomo lahko v sodelovanju s partnerji turistom ponudili celovito rešitev, tako bodo na enem mestu dostopali do vseh rešitev, ki jih potrebujejo: prenočitev, lokalna doživetja, dostop do lokalnih izdelkov in pridelkov ter podobno.
“Optifarm Smart omogoča najbolj enostavno naročanje lokalnih izdelkov in pridelkov.”
Zdravo.si: Ste zadovoljni s številom ponudnikov in številom obiskovalcev oziroma kupcev? Kakšni so njihovi odzivi? Načrtujete še kako širitev, nadgradnjo?
V tem trenutku se nam na platformi Optifarm Smart tedensko pridružujejo novi ponudniki lokalnih izdelkov in pridelkov. Kot podjetje Optifarm nimamo lastne prehrambne znamke, temveč oglašujemo znamke naših ponudnikov: na primer bohinjski sir kmetije Gartner iz Studorja pri Bohinju, mesne izdelke Mesarije Soud iz Radomelj, mlečne izdelke kmetije Prnikar iz Pernikov pri Gorjah, ekološke pekarske izdelke Nonine špajze iz Žirovnice, štruklje štrukljarnice Moji Štruklji iz Tržiča in druge. Skupaj z bogatejšo ponudbo se nam dnevno pridružujejo tudi novi kupci.
Odzivi kupcev so zelo pozitivni, saj v tem trenutku Optifarm Smart omogoča najbolj enostavno naročanje lokalnih izdelkov in pridelkov različnih kmetij, čebelarjev, sadjarjev, lokalnih trgovin, slaščičarn na enem mestu.
Vsekakor je naš prvi cilj vzpostavitev delovanja na področju celotne Slovenije, usmerjamo pa se tudi na tuje trge, kjer je prav tako prisotno povpraševanje po tovrstnih rešitvah.
“Naročanje lokalne hrane bo V prihodnjih desetih letih postalo del našega vsakdana.”
Zdravo.si: Razvoj takšnih rešitev oziroma aplikacij zahteva mnogotera znanja. Od povsem tehničnih do ekonomskih in trženjskih. Kako ste vi reševali te izzive oziroma kateri so bili za vas glavni izzivi pri razvoju aplikacije? So vam trenutne razmere, ko ljudje še bolj iščejo možnost dostave ali prevzema lokalne hrane, kaj olajšale delo?
Za podjetjem Optifarm stoji odlična ekipa. Nismo največji po številu sodelavcev, vendar imamo vsi odlične kompetence na področjih, ki jih pokrivamo, kar nam omogoča opazen razvoj in napredek. V letu 2022 imamo v načrtu širitev ekipe, kar nam bo omogočalo boljše obvladovanje vse večjega obsega poslovanja.
Res je, da je trenutna situacija povečala povpraševanje po tovrstnih storitvah, vendar je naše mnenje, da se dolgoročne navade ljudi spreminjajo in da bo naročanje lokalne hrane v prihodnjih desetih letih postalo del našega vsakdana.
Zdravo.si: Za aplikacijo Optifarm ste prejeli mnoge pohvale, zmagali pa ste tudi na Agrobiznisovem natečaju 2021 v kategoriji povezovanja in sodelovanja v kmetijstvu. Kako doživljate to priznanje? So se vam morda oglasili kaki investitorji, ste dobili kake nasvete za nadaljnji razvoj aplikacije?
Vsekakor smo zelo zadovoljni, ko prejmemo kako nagrado ali priznanje, saj nam to daje dodatno potrditev, da smo na pravi poti. Agrobiznisov natečaj, na katerem smo zmagali v kategoriji povezovanja in sodelovanja, nam je gotovo povečal vidnost na domačem trgu, hkrati pa smo zaradi njega pridobili marsikatero povezavo in poslovno priložnost.
Tudi obisk Expo 2020 v Dubaju, kamor smo decembra 2021 potovali kot najbolj inovativno podjetje na področju pametnih mest v okviru Digitalnega središča Slovenije, nam je odprl marsikatero poslovno priložnost za širjenje poslovanja v tujino. Ob nadaljnjih večjih širitvah poslovanja bo gotovo čas tudi za pogovore z investitorji, zaenkrat pa smo lahko celotno financiranje razvoja izvedli iz lastnih sredstev.
“Na nek način se vidimo kot AirBNB za kmetijske izdelke.”
Zdravo.si: Za dolgoročen uspeh aplikacije je seveda pomembna tudi finančna plat. Nam lahko razkrijete poslovni model oziroma način monetizacije aplikacije?
Naš poslovni model temelji na partnerskem odnosu z lokalnimi ponudniki. V okviru sodelovanja sodelujemo z njimi na treh ključnih stebrih: sodelovanje na IT področju, digitalnem marketingu in izvedbi logistike. Naše plačilo izhaja iz prodajne provizije ob izvedbi posameznega naročila. Smo ponudnik domačih kmetijskih izdelkov po načelu od vil do vilic.
Zdravo.si: Trenutno enega največjih izzivov pridelovalcev predstavljajo rastoči stroški, medtem ko se odkupne cene praktično ne spreminjajo. Na višje cene hrane za končnega kupca tako vpliva predvsem rast stroškov, lokalni kmet pa od vsega tega nima nič. So takšne aplikacije, ki direktno, brez posrednikov, povezujejo pridelovalce in kupce, rešitev? Lahko kmetje na ta način zaslužijo več, kot če bi svoje izdelke prodajali odkupovalcem oziroma si tako vsaj malce izboljšajo svoj finančni položaj?
Vsekakor smo bili že v letu 2021 priča porastu cen na vseh področjih, za leto 2022 pa se napovedujejo še dodatne podražitve. Po različnih analizah je celotna trgovska veriga lahko absorbirala le 50% rasti cen stroškov, preostanek pa se je prenesel na končne kupce. Naše interne analize kažejo, da bo ponudba lokalnih izdelkov preko inovativnih digitalnih kanalov vedno bolj cenovno primerljiva tisti iz klasičnih prodajnih kanalov, denimo v trgovskih verigah, pri čemer zagotavlja bistveno višjo kvaliteto. Vsekakor z neposrednim trženjem preko platforme Optifarm Smart lokalnim ponudnikom ostane veliko večji kos pogače, kot če svoje izdelke uvrščajo v klasično trgovinsko ponudbo in tam dosegajo bistveno nižjo odkupno ceno.
“Od kmetov in drugih ponudnikov izdelkov se danes pričakuje preveč.”
Zdravo.si: Kako kmetje gledajo na to, da se morajo dandanes – če želijo zaslužiti več – ukvarjati ne samo s kmetovanjem, temveč še z oglaševanjem, spletno prodajo, komuniciranjem prek družabnih omrežij?
Od kmetov in drugih ponudnikov izdelkov se danes pričakuje preveč. Ne samo da morajo opravljati svojo osnovno dejavnost, ampak morajo biti podkovani tudi v oblikovanju internetne ponudbe, digitalnem marketingu. Za vzpostavitev digitalnih prodajnih kanalov je potrebna bistvena širitev kompetenc, vendar ima dan samo 24 ur. In recimo, da delamo, da živimo; in ne obratno. Optifarm Smart tako v okviru partnerskega sodelovanja prevzame v izvajanje del teh kompleksnih kompetenc, tako da se lahko lokalni ponudniki posvetijo svojemu osnovnemu poslanstvu: proizvodnji kvalitetnih izdelkov in pridelkov ter neposrednemu stiku s kupci.
Zdravo.si: Ali je morda še kaj, kar bi želeli sporočiti bralcem Zdravo.si?
Vse bralke in bralce bi povabil, da se pridružijo naši Facebook strani Optifarm Smart, kjer bodo dobili vse informacije o naši ponudbi, akcijah in še o marsičem. Trenutno smo sicer prisotni na področju Gorenjske in Ljubljane z okolico, vendar bo ponudba kmalu razširjena tudi na druga področja in regije.