Vitaminski leksikon: Vitamin B1 Tiamin

Tiamin je v vodi topen vitamin poznan tudi kot vitamin B1. Naravno je prisoten v nekaterih vrstah hrane, v nekatero hrano je dodan, na razpolago pa je tudi kot prehranski dodatek (NIH, 2020)

Vitamin B1 je sestavni del oz. prekurzor encima tiamin pirofosfat (TPP), ki sodeluje pri številnih reakcijah energijskega metabolizma in pomaga telesu pridobivati energijo iz hranil (Mayo Clinic, 2020).

Zanimiva dejstva o vitaminu B1 tiaminu.

Koristi in učinek na telo

Tiamin je pomemben za rast, razvoj in delovanje celic (Mayo Clinic, 2020).

Tiamin oz. vitamin B1 vam pomaga tako, da:

  • spodbuja rast,
  • pomaga pri prebavi, zlasti ogljikovih hidratov,
  • izboljšuje vaše duševno razpoloženje,
  • skrbi za normalno delovanje vašega živčnega sistema, mišic in srca,
  • pomaga pri morski bolezni in slabosti v letalu,
  • zmanjšuje bolečine pri zobnih operacijah,
  • pomaga pri zdravljenju pasastega herpesa (Mindell, 2001).

Vpliv vitamina B1 na bolezni

Raziskave o uporabi vitamina B1 v primeru določenih bolezni in bolezenskih stanj.

Podedovane presnovne motnje – Uporaba vitamina B1 peroralno pripomore k začasnemu izboljšanju različnih vrst zdravstvenih stanj, ki jih povzročajo genske okvare, ki povzročajo motnje metabolizma. Te okvare so najpogosteje podedovane s strani obeh staršev. Primer bolezni je bolezen javorjevega sirupa (angl. Maple Syrup Urine Disease – MSUD) (Mayo Clinic, 2020).

Najboljši naravni viri

Kje najdemo vitamin B1 tiamin?Tiamin najdemo v široki paleti hrane tako procesirane kot neprocesirane (Wikipedia, 2020). Viri vitamin B1 so mišično meso (pusta svinjina), jetra in druga drobovina, nekatere vrste rib (morski list, tunina), polnozrnati izdelki (ovseni kosmiči), stročnice in krompir, pa tudi rjavi riž, riževe luščine, nerafinirana zrna žit, polnovredno žito, suhi kvas, soja, jajčni rumenjak, arašidi in mleko (Mindell, 2001).

Segrevanje živil lahko zmanjša vsebnost tiamina v njih (Mayo Clinic, 2020). Ta vitamin B zlahka uniči toplota pri kuhanju. Prav tako nanj negativno vplivajo kofein, alkohol, predelava hrane, zrak, voda, estrogen, anticidi in sulfonamidi (Mindell, 2001).

Preglednica 1: Vsebnost vitamina B1 (tiamina) v 100 g nekaterih živil (Nacionalni portal o hrani in prehrani).

Živilo Tiamin

(Vitamin B1)

% PDV Živilo Tiamin

(Vitamin B1)

% PDV
mg/100 g mg/100 g
Suhi kvas 12 1091% 0,3 29%
Sveži kvas 1 127% Telečja jetra 0,3 25%
Ovseni otrobi 1 106% Polnozrnati kruh 0,3 23%
Svinjsko meso 0,9 82% Ržena moka 0,2 20%
Črn fižol 0,9 82% Morski list 0,2 19%
Grah 0,8 73% Polnozrnati pšenični kreker 0,2 17%
Soja v zrnju 0,8 70% Laneno seme 0,2 15%
Ovseni kosmiči 0,6 54% Losos 0,2 15%
Fižol (Kidney) v zrnju 0,5 48% Navadni tun 0,2 15%
Polnozrnate testenine 0,5 44% Divji riž 0,1 10%
Leča 0,5 44% Beluši 0,1 10%
čičerika v zrnju 0,5 43% Krompir 0,1 10%
Polnozrnata pšenična moka 0,4 41% Bel fižol v zrnju 0,1 9%
Polnozrnata pirina moka 0,4 38% Cvetača 0,1 8%
Dolgozrnati rjavi riž 0,4 36% Jajce, kokošje 0,1 6%
Ovsen kruh 0,4 36% Ohrovt 0,1 5%

%PDV: delež priporočenega dnevnega vnosa za odrasle

Vir: Nacionalni portal o hrani in prehrani Prehrana.si

Prehranski dodatek vitamin B1

Vitamin B1 je na razpolago tudi kot dodatek. Nekateri ga jemljejo za zdravljenje dednih presnovnih bolezni. V kolikor se jemlje kot peroralni dodatek v ustreznih odmerkih je varen. Včasih lahko povzroči kožno reakcijo. (Mayo Clinic, 2020).

Prehranske dodatke dobimo v različnih odmerkih. Najbolj učinkoviti so v formulah kompleksa B, v enakem razmerju z vitaminom B2 in vitaminom B6. Še učinkovitejši je, če so mu dodani protistresna pantotenska kislina (vitamin B5), folna kislina (vitamin B9) in vitamin B12 (Mindell, 2001).

NAJBOLJŠI B1 VITAMIN JE NARAVNI B1 VITAMIN.

Priporočeni dnevni odmerek

Priporočena dnevna količina tiamina (vitamina B1) je 1 mg za odraslo žensko in 1,2-1,3 mg za odraslega moškega (NIJZ, 2020).

Preglednica 2: Priporočeni dnevni vnosi (PDV)

Tiamin (Vitamin B1) mg
m ž
Otroci 1-3 leta 0,6
Otroci 4-6 leta 0,7
Otroci 7-9 leta 0,9 0,8
Otroci 10-12 leta 1 0,9
Otroci 13-14 leta 1,2 1
Mladostniki 15-18 let 1,4 1,1
Odrasli 19-65 let 1,2-1,3 1
Nosečnice 1,2 (3,4) / 1,3 (4,5)
Doječe matere 1,3 (7)
Starejši od 65 let 1,1 1

Opombe:

(3) 2. trimesečje nosečnosti

(4) za ženske stare med 10-25 let (PAL-1,4) in dodatnimi 1046 kJ (250 kcal)/dan (2. trimesečje) oz. 2092 kJ (500) kcal/dan (3. trimesečje)

(5) 3. trimesečje nosečnosti

(7) za ženske stare med 19-25 let (PAL 1,4) in dodatnimi 2092 kJ (500 kcal) /dan izključno za dojenje v prvih 4 do 6 mesecev

Za vitamine B6, B12, tiamin, riboflavin, niacin, folno kislino, veljajo priporočila, medtem ko so za pantotensko kislino in biotin veljajo navedene ocenjene vrednosti za priporočen vnos.

Vir: NIJZ. 2020.

Pomanjkanje

Pomanjkanje vitamina B1 povzroča zlasti motnje v presnovi ogljikovih hidratov.

Hudo pomanjkanje pripelje do nevrološkega stanja Wernicke-Korsakoff sindrom ali beri-beri (suhi, mokri, akutni) (Mindell, 2001). Za to bolezen so glede na obliko poteka in soudeleženost drugih hranljivih snovi značilni

  • nevrološki izpadi,
  • distrofija skeletnih mišic,
  • oslabelost srčne mišice in
  • edemi.

Otroška bolezen beri-beri nastopa pri dojenih dojenčkih mater s pomanjkanjem tiamina in se pokaže:

  • s slabim sesanjem,
  • bruhanjem,
  • apatijo ali nemirom,
  • pri akutnih potekih pa tudi z življenjsko nevarno insuficienco srca.

Potrebe po tiaminu so povečane tudi pri kronično pretiranem uživanju alkohola, saj sta metena tako absorpcija kot presnova tiamina. Prav tako pa so ljudje, ki so imeli bariatično operacijo (operacija namenjena izgubi telesne teže), tisti ki imajo HIV/AIDS, in tisti ki uporabljajo zdravila, kot je diuretik furosemid (Lasix) podvrženi pomanjkanju vitamina B1 (Mayo Clinic, 2020).

Prekomerno uživanje in stranski učinki

Toksični učinki vitamina B1 niso znani. Presežek se izloča z urinom in se ne kopiči v organih in tkivih. V redkih primerih se kot znaki pretiranega uživanja pojavijo:

  • tresenje,
  • herpes,
  • edemi,
  • nervoznost,
  • hite srčni utrip in
  • alergije (Mindell, 2001).

Izjema so primeri anafilaktičnega šoka pri intravenoznem vnosu.

Absorpcija

Kot pri ostalih vitaminih kompleksa B tudi pri tem telo presežkov vitamina ne shranjuje ampak izloča. Vnašati ga moramo vsak dan znova (Mindell, 2001).

Interakcija z drugimi snovmi

Trenutno ni znanih dokazov, da bi tiamin vplival na druga zdravila.

Zaključek

Večina ljudi dobi dovolj tiamina  z zdravo in raznoliko hrano, ki jo vnašajo v telo. Z rednim žvečenjem betel oreškov (areka) ali pogostim uživanjem surovih rib in školjk lahko prispevate k pomanjkanju tiamina (Mayo Clinic, 2020).

V kolikor kadite, pijete ali uživate veliko sladkorja potrebujete več vitamina B1. Prav tako so potrebe po tem vitaminu povečane v kolikor ste noseči, dojite ali jemljete kontracepcijske tablete. Prav tako pa je potreba po vitaminih B povečana v vseh primerih stresnih stanjih (bolezni, vznemirjenost, pretresi, pooperativno okrevanje).

Prehranske potrebe je priporočljivo zadovoljiti z naravnimi živili. Hrana vsebuje naravne oblike esencialnih vitaminov in mineralov, kot tudi prehranske vlaknine in druge naravno prisotne snovi, ki pozitivno vplivajo na zdravje. V nekaterih primerih pa so obogatena živila in prehranska dopolnila lahko koristna pri zagotavljanju enega ali več hranil, ki jih sicer uživamo v manjši količini kot priporočeno. Vsebina je zgolj informativne narave. Za nasvet in odgovore vezane na vaše zanimanje in uporabo prehranskih dopolnil ter o tem kaj je najboljše za vaše splošno zdravje, se obrnete na vašega zdravnika.

Pripravila Lucija Avguštin mag., osebna trenerka in prehranska svetovalka

Viri

Mayo Clinic. 2020. Thiamin. Dostopano 10.12.2020 na https://www.mayoclinic.org/drugs-supplements-thiamin/art-20366430

Mindell, E. 2001. Vitaminska biblija za novo tisočletje. Ljubljana, Mladinska knjiga.

Nacionalni portal o hrani in prehrani Prehrana.si. Tiamin. Dostopano 12.12.2020 na https://www.prehrana.si/sestavine-zivil/vitamini/tiamin-b1

NIH. 2020. Fact Sheet for Health Professionals – Thiamin. Office of Dietary Supplements, US National Institutes of Health. Dostopano 10.12.2020 na https://ods.od.nih.gov/factsheets/Thiamin-HealthProfessional/

NIJZ. 2020. Referenčne vrednosti za energijski vnos ter vnos hrani. Dostopano 18.11.2020 na https://www.nijz.si/sl/referencne-vrednosti-za-energijski-vnos-ter-vnos-hranil

Wikipedia, 2020. Thiamine. Dostopano 12.11.2020 https://en.wikipedia.org/wiki/Thiamine

Napišite KOMENTAR članka in delite svoje mnenje z drugimi 🙂