Koencim Q10

Kaj je koencim Q10? Koencim Q je družina koencimov, ki je prisotna pri živalih in večini bakterij. Pri ljudeh je najpogostejša oblika koencim Q10 ali ubikinon-10 (Wikipedia, 2021). Ameriška uprava za hrano in zdravila (FDA) ni odobrila CoQ10 za zdravljenje raka ali kateregakoli drugega zdravstvenega stanja (National Cancer Institute a, 2021). Koencim Q10 se prodaja kot prehransko dopolnilo in je sestavina nekaterih kozmetičnih izdelkov (Hojerová, 2000, Webmd.com, 2021).

Koencim Q10 znan tudi pod imeni kot Q10, vitamin Q, vitamin Q10, ubikinon, ubidekarenon (National Cancer Institute b, 2021) je antioksidant, ki ga proizvaja telo. Celice telesa koencim Q10 uporabljajo za rast in vzdrževanje (Mayo Clinic, 2020, National Cancer Institute b, 2021).

Zanimiva dejstva o koencimu Q10

Koristi in učinek na telo

To antioksidativno živilo je sestavni del vsake žive celice. Telo ga nujno potrebuje, da dobi dovolj energije za opravljanje svojih nalog. Po svojem antioksidativnem delovanju je podoben vitaminu E. CoQ10 povečuje energijo, izboljšuje delovanje srca, pomaga pri boleznih dlesni in krepi obrambni sistem.

Koencim Q10 nam pomaga upočasniti vrsto procesov v telesu, kot na primer:

  • zmanjša nevarnost srčnega infarkta, saj srčnim mišicam pomaga dihati,
  • varuje pred virusnimi vnetji srca,
  • pomaga preprečevati srčno aritmijo,
  • zmanjša poškodbo miokarda pri operativnem nameščanju obvoda (bypass) in zmanjša pogostost angin,
  • krepi obrambni mehanizem,
  • pomaga pri zdravljenju periodontoze,
  • znižati krvni tlak,
  • preprečevati škodljive učinke zdravil, ki jih jemljemo proti številnim boleznim, povezanim s staranjem (Mindell, 2001).

V kombinaciji s karnitinom L je koencim Q10 pripravek za dobro počutje. Skupaj v mišičnih celicah opravljata glavno delo za upravljalca koencim A. Karnitin L nenehno dovaja maščobne mulekule, koencim Q10 pa jih zgoreva (Oberbeil, K. in Rendla, S., 2002).

Vpliv koencima Q10 na bolezni

Raziskave o uporabi in stanju koencima Q10 v primeru določenih bolezni, telesnih stanj ter aktivnosti.

Staranje – Raven koencima Q10 v telesu se s staranjem telesa zmanjšuje.

Srčne bolezni – Ugotovili so, da so ravni koencima Q10 pri ljudeh z določenimi boleznimi, kot so na primer srčne bolezni, nižje. Dokazani je, da koencim Q10 izboljšuje simptome kongestivnega srčnega popuščanja. Ugotovitve so sicer različne, bi pa koencim Q10 lahko pomagal znižati krvni tlak. Nekatere raziskave so pokazale, da bi koencim lahko v kombinaciji z drugimi hranili pripomogel k okrevanju posameznikov po operaciji obvoda in srčnih zaklopk (Mayo Clinic, 2020).

V večji študiji v Italiji, v kateri je sodelovalo 2500 bolnikov s srčnim popuščanjem, so dotedanjim zdravilom dodali dnevni odmerek 100 mg koencima Q10. Stanje se je izboljšalo pri 80 odstotkih udeleženih bolnikov. Po 90 dneh jemanja prehranskega dodatka se jim je popravila barva kože, gležnji so jim manj zatekali (edemi), uravnalo se je dihanje in izboljšal se je njihov spanec (Milić et al, 2008).

Diabetes – Sicer bi bilo potrebnih še več raziskav, vendar nekatere raziskave kažejo, da bi lahko koencim Q10 pomagal pri zniževanju holesterola lipoproteinov z nizko gostoto (LDL) in skupnega holesterola pri ljudeh s sladkorno boleznijo, kar zmanjšuje tveganje za srčne bolezni.

Parkinsonova bolezen – Novejše raziskave kažejo, da tudi visoki odmerki koencima Q10 pri posameznikih ne izboljšajo simptomov Parkinsonove bolezni.

Miopatija inducirana s statini – Ravni koencima Q10 so pri posameznikih, ki jemljejo statine, zdravila za zniževanje holesterola nižje. Nekatere študije kažejo, da lahko koencim Q10 pomaga omiliti mišično oslabelost in bolečino, ki je včasih povezana z jemanjem statinov.

Migrene – Nekatere študije predlagajo, da koencim Q10 lahko zmanjša pogostost teh močnih glavobolov (Mayo Clinic, 2020). V študiji na 32 bolnikih, ki so trpeli za migreno je tromesečno zdravljenje s koencimom Q10 zmanjšalo pogostost migrenskih napadov za 55 odstotkov (Milić et al, 2008).

Fizična zmogljivost – Ker Q10 sodeluje pri proizvajanju energije, verjamejo, da lahko ta dodatek izboljša posameznikovo telesno zmogljivost. Raziskave na tem področju so dale mešane rezultate, zato je potrebno več raziskav da bi lahko določili ali dodatek koencima Q10 lahko propomore k boljši telesni zmogljivosti.

Nosečnost in dojenje – Varna uporaba koencima Q10 v času nosečnosti in dojenja ni bila ugotovljena (Mayo Clinic, 2020).

Najboljši naravni viri

V hrani je koencim Q10 prisoten v oksidirani obliki (ubikinon). V manjših količinah je prisoten predvsem v drobovini in mesu živali, najmanj pa v zelenjavi in sadju. Koencim Q10 najdemo v mesu, ribah in oreščkih (Mayo Clinic, 2020), žitnih jedeh, zelenjavi, jajcih in mlečnih izdelkih (Mindell, 2001).

Vsebnost koencima Q10 se bistveno zmanjšuje s shranjevanjem, kuhanjem ali pečenjem (Mindell, 2001).

Količina koencima Q10 iz hrane ni dovolj za znatno povečanje ravni koencima Q10 v telesu (Mayo Clinic, 2020).

Kje najdemo koencim Q10?

Preglednica 1: Vsebnost koencima Q10 nekaterih živilih.

Živilo

Koencim Q10

(mg/100g)

Živilo

Koencim Q10

(mg/100g)

goveje srce 10+ arašidi  3
svinjsko srce 10+ perutnina  2
perutninska srca in jetra 10+ peteršilj  3
sojino olje 10+ mandlji  1,5
oljčno olje 10+ brokoli  1
koruzno olje 10+ losos  0,5
sardine  do 6 jajca  0,5
skuše  3,5 mleko  0,2
govedina, svinjina  3 krompir  0,1

Vir: Pravst et al. (2010).

Prehransko dopolnilo koencim Q10

Prehranska dopolnila CoQ10 so na voljo v različnih oblikah kapsul, žvečljivih tablet itd. Dodatek koencim Q10 velja za varno z malo stranskimi učinki, če se ga uporablja po navodilih.

Blagi neželeni stranski učinki lahko vključujejo prebavne težave, kot so:

  • bolečine v zgornjem delu trebuha,
  • izguba apetita,
  • slabost in bruhanje,
  • diareja.

Drugi možni neželeni stranski učinki so:

  • omotica in glavoboli,
  • nespečnost,
  • utrujenost,
  • srbenje ali izpuščaji na koži,
  • razdražljivost ali
  • vznemirjenost (Mayo Clinic, 2020).

NAJBOLJŠI KOENCIM Q10 JE NARAVNI KOENCIM Q10.

Priporočeni dnevni odmerek

Priporočen dnevni vnos PDV/RDA za koencim Q10 ni določen. Splošno veljaven odmerek je 50 mg dvakrat na dan. Pri srčnih težavah ali slabem krvnem obtoku je koristno jemati višje odmerke, na primer 100 mg dvakratna dan (Milić et al, 2008).

Pomanjkanje

S staranjem se količina koencima Q10 znižuje. Slednje je lahko neposredno povezano s številnimi boleznimi in zdravstvenimi težavami, ki jih prinaša starost. Drugi razlogi, da telo ne proizvaja dovolj koencima Q10 so lahko neustrezna prehrana, stres in okužbe (Mindell, 2001).

Prekomerno uživanje in stranski učinki

Največ raziskav kaže, da je koencim Q10 kot prehransko dopolnilo celo v velikih odmerkih neškodljivo. V redkih primerih lahko povzroči:

  • želodčne težave,
  • drisko,
  • slabost ali
  • izgubo teka.

Spojina ni bila preučena v širokem spektru zato se pri uporabi priporoča pazljivost, predvsem to velja za ženske v času nosečnosti in doječe matere (Milić et al, 2008).

Absorpcija

Telo najlažje absorbira želejske kapsule (Mindell, 2001). Prehransko dopolnilo vzemite zjutraj in zvečer, najboljše s hrano, saj to olajša njegovo absorbcijo. Koencim Q10 je treba jemati dalj časa. Včasih traja 8 tednov ali celo dlje, da se pokaže učinek (Milić et al, 2008).

Interakcija z drugimi snovmi

Antikoagulanti – Koencim Q10 lahko zmanjša na učinkovitost zdravil za redčenje krvi, kot je varfarin (Jantoven). Slednje bi lahko povečalo tveganje za krvne strdke (Mayo Clinic, 2020).

Pripravila Lucija Avguštin mag., osebna trenerka in prehranska svetovalka

Viri

Hojerová. J. (2000). Coenzyme Q10–its importance, properties and use in nutrition and cosmetics. Ceska a Slovenska farmacie : casopis Ceske farmaceuticke spolecnosti a Slovenske farmaceuticke spolecnosti, 49(3), 119–123. Dostopano 31.1.2021 na https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10953455/

Mayo Clinic. (2020). Coenzyme Q10. Dostopano 30.1.2021 na https://www.mayoclinic.org/drugs-supplements-coenzyme-q10/art-20362602

Milić, K., Kuščer, S., Pirš, M., Koren, M. in  Percl, M. (2008). Vitamini, minerali in druga prehranska dopolnila. Ljubljana: Mladinska knjiga.

Mindell, E. (2001). Vitaminska biblija za novo tisočletje. Ljubljana, Mladinska knjiga.

National Cancer Institute a. (2021). Coenzyme Q10 (PDQ®)–Health Professional Version. Dostopano 30.1.2021 na https://www.cancer.gov/about-cancer/treatment/cam/hp/coenzyme-q10-pdq

National Cancer Institute b. (2021). Coenzyme Q10 (PDQ®)–Patient Version. Dostopano 30.1.2021 na https://www.cancer.gov/about-cancer/treatment/cam/patient/coenzyme-q10-pdq

Oberbeil, K. in Rendla, S. (2002). Do zdravja z zdravo hrano: pravilna prehrana-srečnejše življenje. Mladinska knjiga.

Pravst, I., Žmitek, K. in Žmitek, J. (2010). Coenzyme Q10 contents in foods and fortification strategies. Critical reviews in food science and nutrition, 50(4), 269-280. Dostopano 31.1.2021 na https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10408390902773037

Webmd.com. (2021). What is coenzyme Q10 (CoQ10)? Dostopano 31.1.2021 na https://www.webmd.com/beauty/qa/what-is-coenzyme-q10-coq10-and-why-is-it-in-skin-care-products

Wikipedia. (2021). Coenzyme Q10. Dostopano 30.1.2021 na https://en.wikipedia.org/wiki/Coenzyme_Q10

Napišite KOMENTAR članka in delite svoje mnenje z drugimi 🙂