Kako preživeti december s socialno anskioznostjo

December je tudi za največje ljubitelje družabnih dogodkov lahko naporen mesec. Vabila sem, vabila tja … večerje, srečanja in zabave, ki se zavlečejo pozno v noč … praznični čas lahko od človeka zahteva veliko energije. Tudi če sami obožujete druženje in zabave, morate vedeti, da je med nami veliko ljudi, ki jim že misel na to sproži nelagodje.

Socialna anksioznostPribližno četrtina do tretjina ljudi je introvertov. Njihovi možgani drugače procesirajo dražljaje iz okolja. Povedano poenostavljeno – hitro imajo dovolj. Veliko ljudi na kupu, bučna glasba, bleščeča svetloba … vse to jih hitro spravi v stanje, ko se morajo začasno ‘izklopiti’, če želijo zdržati. Zato: tudi če uspete introverta prepričati, da gre z vami ven, bodite pripravljeni na to, da se bo vsake toliko malce ‘izklopil’. To je njegov naravni obrambni mehanizem, da lahko prenese preobilje zunanjih dražljajev.

Introvertiranost ≠ socialna anksioznost

Introvertiranost ljudje marsikdaj enačijo s socialno anksioznostjo, kar še zdaleč ne drži. Introvert je sicer lahko socialno anksiozen, a to ni nujno. Socialna anksioznost lahko pesti tudi ekstroverta in ambiverta (človeka, ki ni ne introvert ne ekstrovert).

Kaj je socialna anksioznost

Socialna anksioznost je pretiran, neracionalen in vztrajen strah pred ocenjevanjem in kritiko drugih ljudi, zaradi česar se oseba izogiba socialnim stikom in okoliščinam, v katerih bi jim lahko bila izpostavljena. Je ena najpogostejših duševnih motenj, saj prizadene od 6 do 13 odstotkov populacije. Pri ženskah je dvakrat pogostejša kor pri moških. Strah lahko postane tako močan, da se iz njega razvijejo panični napadi.

Več kot je ljudi v okolici osebe, ki je socialno anksiozna, hujša je njena stiska. Oseba običajno občuti močan strah pred neznanci ter strah pred situacijami, v katerih bi jo ocenjevali oz. presojali. Strah jo je ponižanja in osramotitve ter tega, da bi drugi opazili njihovo zaskrbljenost. Značilno je tudi pretirajo samoopazovanje v socialnih situacijah in stalno analiziranje svojega vtisa na druge ljudi. Socialno anksiozni se zato izogibajo govorjenja pred ljudmi in situacijam, v katerih bi lahko bili v središču pozornosti.

Kako preživeti december s socialno anksioznostjo

Najlažja in tudi prva izbira socialno anksioznih je izogibanje družabnim dogodkom. Kar pa ni dobro, saj lahko izogibanje samo še poslabša stanje in povečuje strah ter hkrati povzroča, da si oseba misli “saj nikoli ne bo bolje”.

Strokovnjaki zato osebam s socialno anksioznostjo priporočajo psihoterapijo, pri čemer za najučinkovitejšo pri tovrstnih težavah velja kognitivno-vedenjska terapija. Za letošnje praznike je sicer že prepozno, a če trpite za socialno anksioznostjo, boste največ storili zase, če poiščete pomoč psihoterapevta.

Rešitev za tik pred zdajci

Če vaša socialna anksioznost ni tako huda, da sploh ne bi mogli med ljudi, vam lahko pomagajo naslednji nasveti.

  1. Pretvarjajte se

Angleži in Američani poznajo rek ‘fake it till you make it.’ Kar v prevodu pomeni ‘pretvarjajte se, dokler vam ne uspe.’ Čeprav se sliši neumno in trapasto, lahko pretvarjanje v nekaterih primerih resnično deluje. Posnemajte samozavestne ljudi ter se gibajte počasi in odločno, zavestno vzpostavljajte očesni stik in zavzemite svoj osebni prostor.

2. Mislite na svoje dobre lastnosti

Naredite seznam svojih dobrih lastnosti in si jih ponavljajte. Vedite, da nihče ni popoln, zato tudi nihče ne pričakuje popolnosti od vas. Če vas nekdo povabi na praznično druženje, ste zanj očitno dovolj zanimivi in imate lastnosti, zaradi katerih je rad v vaši družbi. Dovolite si biti nepopolni, hkrati pa se ves čas zavedajte svojih močnih plati.

3. Pripravite se

Nekateri priporočajo, da se na dogodek pripravite, tako da poskusite izvedeti čim več o ljudeh, ki jih boste tam srečali, o kraju dogajanja, morebitnih glasbenikih … tako boste imeli dovolj iztočnic za pogovore. Če se tisti hip ne morete spomniti nič drugega, lahko še vedno posežete po železnem repertoarju decembrskih vprašanj – kakšne načrte ima kdo za prihodnje leto, ali že načrtuje poletni dopust in podobno. Poleg tega pripravite tudi svoje odgovore za primer, da bo kdo kaj takšnega vprašal vas.

4. Omejite uživanje alkohola

Alkohol se na prvi pogled morda zdi dobra rešitev za sprostitev in lažje preživetje družabnega dogodka, toda ker vam razrahlja zavore, se lahko zgodi, da boste rekli ali storili kaj, kar boste še dolgo obžalovali. Kot oseba s socialno anksioznostjo si tega zagotovo ne želite. Poleg tega lahko kasneje, ko učinek alkohola popusti, anksioznost postane še večja.

5. Nič se vam ne bo zgodilo

Vedite, da je vse, kar vam vaši strahovi govorijo, laž. Vaše anksioznosti ne enačite s seboj, gre le za “glas” v vaši glavi, ki vas skuša prepričati v nekaj, kar sicer ne drži. Hkrati vedite tudi, da je anksioznost nekaj čisto običajnega in se vam je ni treba sramovati.

A.M. (delno po The Guardian)

Napišite KOMENTAR članka in delite svoje mnenje z drugimi 🙂